A pilates módszere több mint százéves múltra tekint vissza. A technikát Joseph Hubertus Pilates fejlesztette ki. Elsősorban hát- és gerincpanaszok, valamit ízületi betegségek kezelésére. Életmódunkból kifolyólag gyakran megborul az izomegyensúly testünkben. Ennek következményeként kialakulhat a helytelen testtartás, amelyre testünk fájdalommal, feszüléssel, sérüléssel válaszol. A pilates módszer lényege a tudatos testhasználat. A legfontosabb tényező a központosítás  és az erőközpont bekapcsolása. Ez olyan mélyizmok (haránt hasizom, medencefenék izmai, hátizmok) használatát jelenti, amelyek bizonyítottan felelősek a derék és a medence stabilizálásáért. A pilates rendszeres gyakorlásával megnő az izmok és az ízületek állóképessége, csökken a sérülékenység. A pilates módszert nemtől és életkortól függetlenül bárki, bármikor elkezdheti. A gyakorlatok széles repertoárja lehetővé teszi, hogy mindenki a saját tempójában, a saját képességei szerint végezze a gyakorlatokat. A pilates lényege, hogy az izmokat harmonikusan dolgoztassuk, elkerülve az ízületek túlterhelését. Napjainkban  számos különfèle pilates technikával találkozhatunk, de általánosságban a gyakorlatok kèt nagy típusra oszthatók- talajon és pilates gèpeken vègezhetõ gyakorlatokra.

Törzsizmok erősítése

Pilates gyakorlatok elsősorban a törzsre fókuszálnak.  Míg más edzésformák gyakran helyezik előtérbe a végtagok formás kidolgozását, a pilates órán a mély hasizmoké és hátizmoké a főszerep. Bizonyított tény, hogy a minőségi élethez elengedhetetlen mélyizmaink erősítése.  A mindennapi feladatokhoz: a gyerekek emelgetéséhez, egy nagyobb sétához, egy kényelmesen végigült színházi előadáshoz alapvető fontosságúak ezek az izmok. Ha erősek és rugalmasok, képesek lesznek támasztani és tehermentesíteni a gerincoszlopot.


Koordináció és egyensúly

A koordinációnkért és az egyensúlyunkért is a központi izmok a felelősek A testtudat folyamatos fejlesztésével a testtartás is igen gyors tempóban javulni fog. Fókuszáltan figyelünk a nyaki és a felsőháti szakaszra, valamint a medence helyes beállítására.


Hajlékonyság

A pilates módszer növeli a hajlékonyságot, valamint az ízületek mobilitását. Így megelőzhetők, csökkenthetők az izomhúzódások, rosszabb esetben izomszakadások. Mivel egyszerre nyújtjuk és erősítjük az izmokat, a test szálkásabbá válhat, és a mélyizmok erősödésével a túlhasznált izomcsoportok fokozatosan leépülnek. Ez azonban nem egy kardió edzés: a pulzus megemelkedhet, de nem éri el azt a tartományt, amely alkalmas zsírégetésre.


Nyugalom

A pilates összetett mozdulatainak helyes kivitelezéséhez nagyfokú koncentrációra van szükség. Ezáltal az elme lecsendesedik, kikapcsol. A pilates gyengéd nyújtásai segítenek a testben feloldani a feszültségeket, ezáltal könnyebben meg lehet szabadulni a mindennapok során felgyülemlett feszültségtől.